Skip to content

Coöperatie DOC Kaas introduceert vast prijsmodel voor leden

Bremen, 22 november 2024

Prijsafdekking voor melkvolumes van melkveehouders biedt planningszekerheid

Na de afronding van een testfase voor de afdekking van de melkprijs introduceert de coöperatie DOC Kaas. een prijsafdekkingsmodel voor haar leden met “Fixed Price”. Sinds november kunnen leden een deel van hun melkvolume afdekken tegen vaste prijzen, waardoor ze extra planningszekerheid hebben voor hun bedrijf.

 

De volatiliteit van de prijzen voor rauwe melk in Europa is de afgelopen tien jaar aanzienlijk toegenomen. Deze ontwikkeling op de melkmarkt leidt tot  liquiditeitsrisico’s voor melkveehouders, die behoefte hebben aan zowel risicominimalisatie als meer voorspelbaarheid en liquiditeitszekerheid op de boerderij. De mogelijkheden om prijzen af te dekken in tijden van volatiele markten waren tot nu toe beperkt voor rauwe melk. Met dit in gedachten heeft DOC Kaas het prijsafdekkingsmodel in de praktijk getest met 15 bedrijven.

 

“We hebben waardevolle ervaring kunnen opdoen met onze testbedrijven en het systeem zo kunnen ontwerpen dat het zo gebruiksvriendelijk mogelijk is,” benadrukt Jan Jaap Kuipers, Manager Coöperatieve Zaken van DOC Kaas.

 

De pilotgroep kon ook profiteren van de ervaring van Deutsches Milchkontor eG, die het programma in het najaar van 2020 in Duitsland introduceerde en zo de basis legde voor de aanpassing aan de Nederlandse omstandigheden.

 

“Fixed Price” kan in vijf stappen worden uitgelegd: Eerst berekent de DMK Group vaste prijzen voor telkens 12 maanden op basis van de marktwaarde van de melk. De veehouder kan dan beslissen of en welke hoeveelheden hij aanbiedt tegen de geldende vaste prijs. Maximaal 30 procent van het gemiddelde maandelijkse melkvolume kan worden afgedekt. DMK dekt de vaste prijsaanbieding vervolgens zoveel mogelijk af door de verkoop van commodity futures. De veehouder levert zijn melk en ontvangt de vaste prijs voor zijn bevestigde hoeveelheid bij de melkgeldafrekening. Tegelijkertijd annuleert DMK de afdekkingstransacties.

 

De melkveehouder profiteert daarmee van het feit dat hij niet zelfstandig hoeft te handelen op de beurs; in plaats daarvan zorgt de DMK Group voor de vaste prijzen, die vervolgens de basisprijs vervangen voor de overeenkomstige hoeveelheid.

 

“Het systeem is ontworpen om de boer te ontlasten en liquiditeitsrisico’s te verminderen. Daarom is de vaste prijsafdekking zo ontworpen dat er, in tegenstelling tot rechtstreekse handel door de boer op de beurs, geen liquiditeitslast is voor de boer nadat de afdekking heeft plaatsgevonden. We hebben een eenvoudig en transparant hedgemodel gecreëerd waarbij de boer een werkelijke vaste prijs ontvangt,” legt Jan Jaap Kuipers uit.

 

Over de DMK Group

Met ongeveer 6.600 werknemers op meer dan 20 locaties in Duitsland, Nederland en andere internationale hubs verwerkt de grootste zuivelcoöperatie van Duitsland melk tot levensmiddelen van de hoogste kwaliteit. De productportefeuille reikt van kaas, zuivelproducten en ingrediënten tot babyvoeding, roomijs en weiproducten en veganistische producten. Er is een groot consumentenvertrouwen in merken zoals MILRAM, Oldenburger, Uniekaas, Alete bewusst en Humana zowel in Duitsland als daarbuiten, waardoor de onderneming een belangrijke speler is op haar thuismarkt Duitsland en op verschillende markten over de hele wereld. Als een van de grootste leveranciers aan de Duitse retail,  met een omzet van 5,5 miljard euro, is de DMK Group een van de leidende ondernemingen in de zuivelindustrie binnen Europa.