DMK Group introduceert veganistische producten met MILRAM De DMK-groep lanceert nu ook veganistische pudding, een cacaodrankje en een rijstdessert. Home / Actueel / DMK Group introduceert veganistische producten met MILRAM Bremen, 28 maart 2022. In het kader van haar Strategie 2030 breidt de DMK Group haar portfolio uit met plantaardige producten. Onder het merk MILRAM lanceert Duitslands grootste zuivelcoöperatie nu ook veganistische pudding, een cacaodrank en een rijstdessert. Producten in andere categorieën zullen uiterlijk in het eerste kwartaal van 2023 volgen. Waarden veranderen in de samenleving, de politiek en de economie. Dit komt ook tot uiting in veranderende eetgewoonten, onder andere in het gebruik van veganistische producten. “Als onderneming zien wij ook voor onszelf mogelijkheden in deze ontwikkeling, omdat wij als zuivelcoöperatie over veel kennis bezitten waarmee we ook deze markt met onze eigen producten kunnen betreden “, verklaart Ingo Müller, CEO van de DMK Group. “Tegenwoordig gaat het niet meer alleen om imitaties van dierlijke producten, maar om nieuwe smakelijke, gezonde en gevarieerde concepten. Ook al behelzen deze melkalternatieven momenteel pas 7 procent van de verkoop: Dit is een niet te stuiten trend en als een van de grootste leveranciers aan de Duitse detailhandel willen wij deze ontwikkeling mede vormgeven”. MILRAM trapt af met een gamma desserts waarmee het merk kijkt naar de nieuwe klantenbehoeften. Een voorbeeld is MILRAM’s plantaardige pudding op basis van haver in de smaken vanille en chocolade. Dit productwordt mede gewaardeerd door de natuurlijke smaak van Bourbon vanille en geselecteerde cacao met het Rainforest Alliance-certificaat. Tegelijkertijd worden geen conserveringsmiddelen, kunstmatige smaakstoffen of smaakversterkers gebruikt. Korte, begrijpelijke ingrediëntenlijsten maken het voor de consument gemakkelijker om zijn weg te vinden en zorgen voor voedselveiligheid. Hetzelfde geldt voor het MILRAM rijstdessert op basis van haver. Klaar om te serveren in een praktische verpakking van 1 liter. Ideaal om te eten als dessert met fruit of kaneel of als volledige maaltijd. Ook hier worden geen kunstmatige smaakstoffen, conserveringsmiddelen of smaakversterkers gebruikt. De nieuwe desserts worden geproduceerd in de vestiging te Erfurt. Met de MILRAM Cacao Drink op basis van haver lanceert het merk ook een plantaardige variant van een van de meest succesvolle producten in het segment van gemengde melkdranken. Classic MILRAM Kakao is nu al marktleider in heel Duitsland met een marktaandeel van 19 procent in de foodservice sector (Geo-Marketing, 1e helft van 2021). En MILRAM staat ook in de voorhoede van de vraag in de levensmiddelendetailhandel. Het plantaardige alternatief wordt geproduceerd in DMK’s vestiging in Zeven. De onderneming is van plan in de toekomst nog meer nieuwe producten op de markt te brengen. “De ontwikkeling van producten op plantaardige basis is een absolute must om aan de behoeften van de consument te voldoen en concurrerend te blijven. Maar ondanks alle veranderingen blijft melk onze kernactiviteit. DMK heeft tenslotte niet voor niets melk in zijn naam,” benadrukt Ingo Müller. “De gemiddelde consument van DMK-producten is niet zuiver veganistisch, maar is onderdeel van de grote groep van voedingsbewuste mensen die plantaardige alternatieven als aanvulling in hun dagelijks leven integreren. Ons doel is een totaalportfolio te creëren dat verschillende consumentengroepen producten biedt die passen bij hun eetgewoonten en onderdeel wordt van hun dagelijks leven”. Binnenkort zal de campagne worden gelanceerd met de nieuwe producten. Om de jongere doelgroep aan te spreken, is de campagne moderner en flitsender dan MILRAM Dairy. Tegelijkertijd blijft de ‘look and feel’ in lijn met de MILRAM merkwereld, die bekend is bij consumenten in heel Duitsland. Op die manier worden de kopers van het nieuwe assortiment extra vertrouwd gemaakt met de zuivelproducten van de onderneming en wordt de relevantie van het merk bevorderd. Deze aanpak wordt ook consequent gevolgd bij het productontwerp. Feiten en cijfers: Verkoopcijfers: Sinds 2017 heeft de verkoop van plantaardige melkalternatieven een continue, dubbelcijferige groei geregistreerd; ook nemen de bestedingen van consumentenhuishoudens aanzienlijk toe (GfK Consumer Scan). Onder de huidige MILRAM-kopers is al een bovengemiddeld aantal kopers van veganistische producten en dus ook een bovengemiddeld aantal consumenten die bereid is de producten te proberen. Terwijl in Duitsland als geheel de markt voor plantaardige alternatieven 34,7 procent bedraagt, grijpt 40,3 procent van de MILRAM-kopers nu al naar melkalternatieven (GfK Consumentenscan). De markt: In 2021 is de verkoop van plantaardige desserts verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor (Nielsen). De verkoop van desserts steeg nog harder. In 2020 werden zo’n 5,9 miljoen verpakkingen verkocht, in 2021 waren dat er al zo’n 15,1 miljoen (Nielsen) Grondstofbasis: Hoewel haver in consumentenonderzoeken in alle leeftijdsgroepen de favoriete grondstof is, kunnen consumenten nauwelijks producten op basis van haver vinden, vooral niet in desserts. In 2020 was soja bijvoorbeeld de eenzame leider in de verdeling van grondstoffen, met een aandeel van meer dan 80 procent, terwijl haver op minder dan 2 procent stond (Nielsen).